الثلاثاء، 4 فبراير 2014

شلة بنات الحلقة 6

شلة بنات

 

 الحلقة السادسة

 

وصلوا البنات في الكافيه ماعدا محمد وفريده

دخلوا البنات وقعدوا

سلمى: هي فريده ايه اللي اخرها كده

ندى: مش عارفه ممكن يكون الطريق زحمه

سلمى (بقلق): انا هاقوم اكلمها

دينا : ماتقعدي مالك مسروعه على مجيها اوي كده ليه

سلمى( متلغبطه): مفيش عادي يعني قلقانه انها اتأخرت

دينا : لامتقلقيش زمانها جاية متخافيش القطة مش هاتاكلها هي اللي تاكل القطة

.......................................................................................

دخلت فريده ومحمد الكافيه ودورت على اصحابها

فاشافتها سلمى ونادت عليها

سلمى (بفرحة ) : اهي جت فريييييي

فريدة تشارو لمحمد عليهم ويروحلهم ويبدأ يسلموا على بعض

فريدة:ازيكوا يابنات عاملين ايه

كلهم :تمام الحمد لله ازيك انتي

فريدة:تمام

محمد:علي اساس ان انا شفاف

كلهم ضحكوا وسلمي قالت:بصراحة بس مش قوي

محمد:ايه الحفلة الحلوة دي لا بجد بجد مفيش زيها مفيش موسيقى مفيش حاجه حفلة روعة

فريدة:متهدى يابني احنا جينا بدري لومش عجبك روح

محمد لسة هيتكلم سلمي ردت

سلمي:لا محمد مش مضايق ومبسوط مبسوط اوي وبيضحك اهو

وبصتله راح محمد ضحك وقال: اه طبعا دي مفيش زيها انا مبسوط جدا

فريدة:هههههههههههههههههههههه لا جدعة يابت

ندي:سوسو حبيبتي جدعة طول عمرها

ياسمين:مسيطرة انتي دايما

سلمى (وهي بتعدل هدومها ومكسوفة ): طبعا 

محمد:هو انا بقيت ملطشة القاعدة ولا ايه

كلهم في نفس واحد:طبعا طبعا طول عمرك وضحكوا كلهم

فريدة: ايه مش عاوزين تشربوا حاجه

كلهم:لا

محمد:انا عاوز

سلمي:لا عشان خاطري لا بليز

محمد:امممم ليه بس

سلمي:عشان خاطري مش دلوقتي

محمد:خلاص ماشي

فريدة:ايلا يا جماعة اطلبوا اخلصوا يا دودو

دينا: انتوا لسه فاكرني

فريدة:واحنا نقدر ننساكي ها اطلبوا بقى

سلمي:افكر

فريدة:بت يا سلمي اطلبي احسنلك

سلمي:خلاص خلاص نادي علي الجرسون

فريدة:وانا مالي يلا بقى

سلمي:طيب جرسون

خالد راح يرد على اللي نده على الجرسون اتفاجئ ان فريدة قاعدة مع واحد فا استغرب

خالد: افندم

سلمى:لو سمحت تلاتة عصير جوافة واتنين فراولة وواحد مانجو

خالد: حاضر يا فندم

حاول خالد يبص لفريدة من غير ما تاخد بالها فا لاقاها مركزة مع محمد
مشي وهو مضايق

خالد (بيسال نفسه): يا ترى مين اللي قاعد معاها ده؟

يارب هي ممكن تكون مرتبطة بعد متعلقت بيها؟

خالد (مندهش ) اتعلق ايوه متكدبش علي نفسك!

لالا ده مجرد اعجاب عادي يعني!

وبعدين بقى 
......................................................................

البنات قاعدين بتكلموا وفاجأة الموسيقى اشتغلت

ياسمين : الله الميوزك دي انا بحبها اوي

قوموا نرقص يلا

دينا : نرقص ايه انتي اتهبلتي 

ياسمين : بطلوا غلاسة بقى( وبصت لسملى وشاورتلها بعنيها على محمد )يلا فريدة 

غمزت محمد وقالتله :قوم مع سلمى 

محمد: وانتي 

فريدة : متقلقش مش هاتوه انا قاعدة هنا 

محمد: ماشي

وقاموا يرقصوا 

.................................................................

 في ترابيزة قريبة من فريدة شخص بيتكلم في الموبايل

شخص1:لو هما فين دلوقتي

شخص2:قامو يرقصوا

شخص1:وهي بترقص معاهم

شخص 2: لا

شخص1: طيب تمام اول ما رن عليك تعمل اللي اتفقنا عليه

شخص 2: تمام سلام
 ....................................................................

كلهم قاموا يرقصوا وفريدة فضلت قاعدة

خالد متابعها من بعيد

وبيقول لنفسه

خالد (لنفسه): يا ترى صاحبها؟

و لا لأ؟

اكيد لأ!

ماهو لو صاحبها مكانش سابها وقام رقص مع صحبتها !

يمكن قريبها!

وانا مالي بفكر فيها كدا ليه

يمكن حبتها!

لالا مستحيل ده اكيد اللي انا فيه ده هبل

يووووووووووه بقى انا اروح اشوف شغلي احسن 

.................................................................................

فريدة قاعدة لوحدها جالها جرسون تاني

الجرسون : الحساب يا فندم

فريدة: (تاخد منه دفتر الحساب) ماشي شكرا

فتحت فريدة الدفتر لاقت فيه جواب فاستغربت

اخدت الجواب فتحته

وبدأت تقراه واستغربت

 فريدة (باستغراب وخوف): ايه ده

معقولة

من مين

انا لازم انادي علي الجرسون هو اكيد عارف

جرسون جرسون

جه خالد

خالد:نعم يافندم

فريدة:ممكن تنادي علي الجرسون مدحت

خالد باستغراب وضيق:مدحت مين مفيش جرسون اسمة مدحت

فريدة:لا انا متاكده ان في جرسون اسمه مدحت

خالد:يمكن حضرتك اتلغبطي

فريدة:لا متلغبطش انا متاكدة طيب يمكن كاشير او حاجه

خالد:مفيش حد شغال في المكان دا اسمه مدحت

فريدة حست انها زودتها وهي مش عايزة تقول لحد:يمكن ممكن الحساب

خالد (باستغراب):حاضر ثواني 

..................................................................................... 

البنات لاحظوا ان في حاجة مش طبيعية في فريدة

راوحوا علشان يشوفوها مالها

ندى: مالك يا فريدة في ايه

فريدة : مفيش يلا يا محمد نمشي

محمد : فيه ايه يا فريدة

فريدة: مفيش لو سمحت يلا

دينا : هو ايه اللي يلا مش تفهمينا الاول في ايه ايه اللي حصلك فجأة كده

فريدة( بعلو صوت):قلت مفيش

دينا (بغضب):انا غلطانة 

دينا ( وهي بتاخد شنطتها): انا ماشية وجريت

وجريوا البنات وراها

محمد:ليه كده يافريدة دينا معملتش حاجه غلط

فريدة:محمد انا تعبانة روحني

محمد واقف مستغرب مش عارف يعمل ايه

فريدة (بزعيق): ها هاتروحني ولا اخد تاكسي واروح لوحدي

محمد:لا يلا

ومشيوا وكل واحد روح عالبيته وياسمين راحت على القناة علشان البرنامج بتاعها

..................................................................................

 اول لما فريدة روحت وفتحت الراديو علشان تسمع حلقة يا سمين

يا سمين( على الراديو): مستمعينا موضوع حلقتنا انهاردة عن القدر اوقات حاجات 

كتير بتحصل في حياتنا واحنا مش بنبقى عايزينها تحصل بس مبنقدرش نوقفها 

وبنبقى زم نواجهها مستمعينا منتظره تليفوناتكم ورسايلكم على 3456 انتظرونا

 فضلت فريدة تعيط وهي بتسمع ياسمين

وفوسط عياطها رن تليفونها

ردت

فريدة:الو مين

الشخص:............

...........................................................................
 يا ترى مين الشخص اللي كلم فريدة؟

 ومين اللي بعتلها الجواب؟

 ومين مدحت وايه علاقته بيها؟

 كل ده هانعرفه الحلقة الجاية

 انتظرونا

هبة &مريم

الثلاثاء، 24 ديسمبر 2013

شلة بنات الحلقه 5

شلة بنات

 

الحلقه الخامسه


ويوم الاربع اتفقوا البنات انهم ينزلوا يشتروا فساتين علشان الحفله وفعلا اتقبلوا ونزلوا اشتروا فساتين وروحوا

ويوم الخميس الصبح 
__________________________________
فريده في غرفة محمد بتصحيه الساعة 3 

 فريده:محمد يا محمد اصحي يامحمد

 محمد:ايه يا فريده عاوزه ايه؟

 فريده:قوم يلا روح للحلاق ولا هتروح كده!

 محمد:وماله كدا انشاء الله!

 فريده(بهزار):شكلك وحش بصراحة انا لو سلمى كنت قتلتك 

محمد:بقي كده

 وبدأت بينهم حرب المخدات وخلصت بكعبلة فريده

محمد:ههههههههههههههههههههه شكلك وحش خالص

 فريده: طب امشي بدل مااقوملك

عبيرام فريده:بس بقي يا ولاد انتوا كبرتو
 الا صحيح يا فريدة يابنتي الحفله الساعه كام؟

 فريده:6 ياماما

عبير:طيب متتاخروش

 فريده :حاضر مع ان معايا محمد يعني

 محمد:متقلقيش يا ماما

عبير: ماشي ربنا يوقفلكوا ولاد الحلال يا رب

 فريده:امين ........  يلا ألحق اجهز انا

 محمد:نعم ده لسة 3 ساعات

فريده :عشان ألحق يلا بعد اذنكم 

_____________________________________
 دينا بتتصل بسلمى علشان تأكد عليها المعاد

 دينا:الو صباح الفل علي ست الكل

 سلمى:طبعا ست الكل وجدتهم كمان

 دينا:هههههههههههه دمك خفيف

 سلمى:ايه يابت انتي متصلة بيا تهزقيني عالصبح!

 دينا :لا ياروحي ماليش مزاج الصراحة 

سلمى:امال عايزة ايه؟

 دينا: هعوز منك ايه عالصبح

 سلمى:امال متصله بيا ليه تجننيني!

 دينا:عادي المهم اتصلي بياسمين أكدي عليها وقوللها تتصل بندى تأكد عليها يلا سلام

 سلمي :حاضر سلام 

 سلمى افتكرت فريده ومحمد

سلمى: استني وفريده

 دينا :اه اوك انا هكلمها

 سلمى:لالا كلمي انتي ياسمين وانا هكلم فريده

 دينا  (بأستغراب):اوك ماشي سلام! __________________________________________________
 فريده وهي بتقيس الفستان الجديد موبيلها رن

  فريده:الو

 سلمى:الو فري حبيبتي

 فريده:ايوه يا لومى عاملة ايه ؟

سلمى ( بهزار):ده علي اساس انك مكنتيش معايا امبارح ماشي ماشي 

فريده: هههه يباي على ظرفك

 سلمى:المهم 6 بالظبط تبقي هناك

 فريده :حاضر

 سلمى:سلام

 فريده:سلام 

________________________________________________
 وكلمت دينا ياسمين

  دينا:الو ست المذيعه عاملة ايه؟

 ياسمين:احسن منك وانتي ايه اخبارك

 دينا:انا تمام ايه انتي مش هاتبطلي اللماضة اللي فيكي دي و الكتباللي لسه هوسة عقلك

 ياسمين(بهزار):لما انتي تبطلي تحدفي دبش الاول

 دينا :يا ساتر مش هاخلص من لماضتك المهم كلمي البت ندى أكدي عليها لاحسن دي مجنونة ممكن متجيش

 ياسمين:حاضر علم وينفذ يلا سلام

 دينا :سلام 

 _______________________________
 وكلمت ياسمين ندي
 _______________________________
ندى في العيادة موبايلها يرن ترد
 ياسمين:نودي حبيبتي ازيك

 ندى:تمام يا قمر وانتي

 ياسمين:تمام ها هاتجهزي امتي

 ندى: دلوقتي فضلي حاله  واروح ألبس وأجي

 ياسمين:اه طيب اوك سلام

 ندى :سلام
 ________________________________________________
 ندى قفلت مع ياسمين و نادت عم صبحي (التمرجي)

 ندى:عم صبحي دخل المريض

 عم صبحي:حاضر يا بنتي

 الباب خبط 

ندى:ادخل 

الشخص:اهلا يا دكتورة انامازن ودي نهله

 ندى:اهلا وسهلا اتفضل اهلا ياتوته اتفضلي

قعدت نهله على الشيزلونج وبتقول لندى
 نهله:اهلا وسهلا يادكتوءه (يا دكتوره)

 ندى(بتضحك):انا كويسه ياحبيبتي مالك بقي في ايه؟
 نهله:مث ارفه اناني بتوئعني (مش عارفة سناني بتوجعني)

 ندى : طب افتحي بوئك كده

 كشفت ندي عليهاا ورجعت قعدت على المكتب

ندى(لمازن): هي في صديد في سنانها وعايزة علاج بس علي مرات انشاء الله اتفضل حضرتك الدوا ده تقول  للمدام تديها منه  كل 6 ساعات لمدة 4ايام  وانشاء الله اشوفها بعد 4 ايام

مازن:حاضر

يبص لنهله ويقولها :يلا يا نونا

نهله:يلا يا خالو
 ندى تستغرب وتحس بالاحراج لان هي افتكرتها بنته وترجع تقوله

ندى:هي بنت اختك

مازن: اه

ندى:سوري

مازن: ولا يهمك هانيجي لحضرتك انشاء الله بعد 4 ايام

ندى : انشاء الله باي يا نونا 

نهله: باي

مازن: بعد اذنك

 ندى :اتفضل

ندى تحضر نفسها وتاخد شنطتها وتخرج من مكتبها

 ندى:عم صبحي انا ماشيه

 عم صبحي:ماشي يابنتي
 ______________________________
 واخيرا بدات كل واحدة في تجهيز نفسها

 ياسمين لبست فستان اسود في فضي لحد بعد الركبه وجزمه سودا وبرتفيه فضي وعملت شعرها ديل حصان

 سلمى لبست فستان بينك عند الركبه وجزمه فضي وبورتفيه فضي وسيبت شعرها 

فريده لبست فستان اسود في دهبي وبورتفيه دهبي وجزمه سودا وطرحه سودا وبندانه ذهبي

 ندى لبست فستان فضي في اسود وجزمه سودا في فضي ولبست بورتفيه فضي

 دينا لبست فستان رمادي وجزمه رمادي وبورتفيه اسود والطرحه رمادي والبندانه بيضا

 ومحمد:لبس بدله رماي وقميص لبني 

وخالد لبس بدله سودا وقميص ابيض 
_____________________________________________
 وفي الكافيه

 خالد بيكلم حد في الموبيل

 خالد:ايه انت فينك كل ده

 الشخص :في الطريق وجاي اهو

 خالد:بسرعة الحفله هتبوظ

 الشخص لا انا مظبط كل حاجه كله علي التشغيل بس وبعدين ده انا مهندس ديكور جامد

 خالد:ماشي ياعم الجامد بس اخلص سلام 

الشخص:سلام
______________________________________________

 وبالقرب من بيت فريده
 _________________________ 
شخص1:الو

 شخص2 :الو ها ايه الاخبار

 شخص 1:اهم رايحين الساعه 6


 شخص2:خليك وراهم انا لازم اوريهم انا مين

 شخص1:تحت امرك

 شخص2:سلام

 شخص 1:سلام _______________________________________________________

يا ترى ايه اللي هايحصل في الحفله؟
ومين اللي مراقب فريده ومحمد؟
وياترى في شخصيات جديدة هاتظهر ولا لأ؟
كل ده هاتعرفوه الحلقه الجايه انشاء الله
تابعونا ......... واستنونا

الثلاثاء، 12 نوفمبر 2013

شلة بنات الحلقه 4

شلة بنات

الحلقة الرابعة

فريدة بتطلب الجرسون حصلت حاجة غريبة لن تتوقع 
----------------------------------------------------------------------------- 

فريدة:جرسون

 الجرسون:افندم!

 واتفاجؤا الاتنين ببعض وفريدة ارتبكت ومعرفتش تتكلم وهو كمان فضل ساكت ومش عارف يتكلم

 سلمي( وهي بتبص على الاسم اللي مكتوب عالتيشيرت):عايزين 5 عصير فراولة لو سمحت يا خالد مش مكتوب كدة صح

الجرسون: اه يا فندم  صح حاضر عن اذنكم

 سلمي:اتفضل يا خالد  !

 ومشي خالد 

 ندي:مالك يافريدة سهمتي كدة ليه

 فريدة:لا مفيش

 ياسمين ( باستغراب): امال سهمتي كدة ليه

فريدة ارتبكت ومكانتش عارفة تعمل ايه وراحت حكتلهم

ياسمين:صدفة فعلا

 سلمي:قلتلك تعالي اوصلك

 فريدة: مش مهم الموضوع خلص اصلا
 وجة خالد بالعصيروقدمه وكان عينيه على فريد وبعدها مشي

 فريدة:قوليلي انتي بقي ايش عرفك ان محمد هييرجع البيت

 سلمي ( بارتباك):ها بتكلميني انا

 فريدة :اه اعترفي احسنلك

 سلمي:بصي بقي اخوكي اعترفلي بكل حاجه

 وحكت لهم كل حاجة
.............................................................................
دينا:بقي كدة كل ده سر بينكوا انتوا الاتنين ومتقللناش

سلمي:مقلنلكوا اهو علي كل حاجة

ندى: ماشي

 قعدوا يتكلموا كتير وشربوا العصير

......................................................................................

خالد قاعد يبص لفريدة ومش عارف يكلمها ازاي في الاخر جاتله فكرة 
راح للكاشير وقاله

خالد : محمود ازيك عامل ايه

محمود : تمام وانت ايه اخبارك

خالد : تمام بقولك هي الدعوات بتاعة حفلة عيد ميلاد الكافيه لسه موجودة

محمود : اه فاضل 6

خالد: طب كويس هاتهم

محمود : ليه هاتعمل ايه ؟

خالد: هاتهم وخلاص وهات حساب ترابيزة 5

حسب محمود الحساب وطلع الدعوات واداهم لخالد

محمود : اتفضل يا سيدي اي خدمة

خالد : شكرا جدا

وبعد شوية ندى نادت على الجرسونوخالد راحلها


 ندي:الحساب لو سمحت

 خالد:حاضر اتفضلوا
وقاموا علشان يمشوا  وهما ماشين خالد نده عليهم

 خالد : لو سمحتوا الكافيه عامل حفلة يوم الخميس بمناسبة عيد ميلاده وهايتشرف الكافيه لو حضراتكم جيتوا 

دينا : انشاء الله

وبدأ خالد يوزع عليهم الدعوات وكل واحدة تاخد الدعوة وتخرج وكانت اخر واحدة فريدة

اداها الدعوة وهو مبتسم وبيقولها
خالد: هاتيجي

فريدة( بخجل): انشاء الله ممكن طلب

خالد: اطلبي 

فريدة: ممكن دعوة تانية

خالد : بس كدة اتفضلي

فريدة( بابتسامة) : شكرا وشكرا على موقفك معايا بقيت احسن دلوقتي

خالد: اه الحمد لله انتي كويسة

فريدة: اه تمام الحمد لله طب عن اذنك علشان اصحابي

خالد: اه اتفضلي  

ومشيت فريدة وفضل خالد متابعها لحد ما خرجت



 __________________________________________________________
 بعد ما خرجت فريدة ياسمين قالتلها
ياسمين: ايه يا بنتي كل ده
فريدة: معلش اخرتكم
ندى ( بضحك): ويا ترى كنتي بتقوليلوا ايه بقى
فريدة ( بارتباك): كنت بشكره على اللي عمله معايا
دينا ( وهي بتغمزلها): بتشكريه برضه
كلهم ههههههههه
فريدة : انتوا هاتستلموني كلكم ولا ايه يلا علشان نمشي
سلمى : يلا علشان اوصلك
ركبت فريدة مع سلمى وركبوا عرابياتهم وروحوا
________________________________________________________ روحت فريدة واول مفتحت الباب لقت محمد اعد في الصالون 

فريدة:السلام عليكم 

محمد:وعليكم السلام كنتي مع صحابك 

فريدة:اها وعندي ليك مفاجئه كبيييييييييييييرة جدا

 وبعدين طلعت من شنطتها دعوات 

اتفضل
 محمد:ايه دي

 فريدة باستعباط:دي دعوات

 محمد :والله لا تصدقي اتصدمت مانا عارف انها دعوات دعوات ايه يعني

فريدة:الكافيه عامل حفلة بمناسبة عيد ميلاده وكلنا رايحين لو تحب تيجي تشوف ندي ولا حاجه هههههه

 محمد:لا ياختي مش عايز اشوف ندي
 فريدة : ههههههههههههه

محمد: بقولك سلمي جاية 

فريدة:معرفش يمكن اه ويمكن لأ على العموم لو عايز تعرف اسألها
وراحت سابته ودخلت اوضتها 

ودخل هو اوضته علشان يكلم سلمى
  ______________________________________________________________ محمد:الو

 سلمي:الو

 محمد :ازيك

 سلمي:تمام وانت

محمد:تمام جدا انتي فاضية يوم الخميس 

سلمي:اها فاضية ليه

 محمد:الكافية بتعكوا عامل حفلة هتروحي

 سلمي:سبني افكر

 محمد:بطلي رخامة بقى

 سلمي:انا رخمة طيب انا زحلانة ومث هكلمك تاني

محمد:وانا اقدر بس طمنيني هتروحي صح

 سلمي: اممممم صح

 محمد:صحابك جييين

 سلمي بغيرة:وانت عايز صحابي في ايه ها 

محمد:يعني عشان اعاكسهم شويه 

سلمي ( بزعيق):نعم 

محمد:ايه يا ستي براحة انا بهزر معاكي يا جميل

 سلمي:احم احم يلا سلام بقي

 محمد:زهقتي

 سلمي:نو انا مزهقش منك يا حبيبي ابدا

 محمد:ها قلتي ايه سمعيني تاني

 سلمي:لا هي بتطلع مرة واحدة

 محمد:طيب مش هاقفل غير لما تقليها تاني

 سلمي:هقفل انا 

محمد:بقى كدة 

سلمي:باي بقى قول لفريدة اني هتصل بالباقي واكد عليهم

 محمد:حاضرباي
  ______________________________________________________________ ونام محمد وكلمت سلمي باقي البنات واتفقوا ان كلهم هيروحوا
..........................................................................................................
 ياسمين في اوضتها قدام المكتب ماسكة كشكول مزكراتها وبتكتب

احيانا بنقابل ناس منتوقعش اننا هانقابلهم 
واحيانا وبيحصل ما بينا وبنهم حاجات منتوقعهاش 
بس كل ده بيسموه صدفة
 بس ياترى الصدف دايما بتكون كويسة ولا بتقلب عكس ماحنا عايزين
وقفلت ياسمين الكشكول وشالته وطفت النور ونامت
.........................................................................................................



 وعدت الايام عادية جدا على الكل وجه يوم الخميس يوم الحفلة
 ياتري هيحصل اية يوم الحفلة
انتظرونا الحلقة القادمة

الأحد، 10 نوفمبر 2013

شلة بنات الحلقه 3

 

شلة بنات

الحلقة الثالثة

 

 

دينا وصلت الشركة ودخلت المكتب بتاعها علشان تتباع الشغل دخلتلها سلمى
سلمى : صباح الخير
دينا: صباح النور
سلمى: خير ايه اخرك
دينا : ايش حشرك
سلمى : يا ساتر يا رب نفسي مرة تردي عليا رد من غير ما تحدفي دبش
دينا (وهي بتلم ورق من على مكتبها) : هاتستفيدي ايه يعني لما تعرفي سبب التاخير كده او كده انا وصلت والحمد لله
سلمى: خلاص يا ستي انا غلطانة انا استاهل قرص لساني علشان سالتك
دينا ( وهي شايلة الورق وخارجة وبتزق سلمى) : انتي صح اوعي بقى كدة علشان اروح امضي الورق ده
وتمشي دينا وسلمى ترجع على مكتبها 
...............................................................................................
ياسمين في مكتبها  بتفكروماسكة دفتر  وقلم وبتقول في سرها

ياسمين : اكتب ولا لأ اكتب ولا لأ خلاص خلاص انا هاكتب

تمسك ياسمين القلم وتبدأ تكتب في الدفتر :

انا كنت مترددة كتير اكتب ولا لأ بس شوفت اني حابة اني اكتب 
في حاجات كتير بتحصل حوالينا ومش بيكون ليها تفسير بس لو 
دورنا كويس وفكرنا هنلاقي ان تفسيرها القدر ايوة القدر
الحب قدر الفراق قدر اللقاء قدر حتى الصدفة قدر........................

.................................................................................................
ندى في مكتبها في المستشفى بتكلم زميلتها وماسكة ملفات في ايدها

ندى: بس الحالة دي بدأت تستقر

جيرمين : اه فعلا انا بقول على اخر الاسبوع نخرجها احسنلها

ندى : صح عندك حق

رن تليفون ندى تشوف ندى الاسم تلاقي( فريدة) ترد 

ندى : هاي فيري
..........................................................................................
فريدة في مكتبها في البنك بتكلم ندى

فريدة : هاي يا اختي

ندى : مال صوتك !

فريدة :مفيش  مشاكل كالعادة

ندى : امك واخوكي صح

فريدة: اكيد بقولك يا نودي انا قصادكي في خدمة

ندى : انتي تؤمري يا فري

فريدة : انتي عارفة ان محمد اخويا متخرج بقاله 4 سنين وكل ما يروح لشركة او مكتب ديكور يقولوله محتاجين واسطة والصراحة انا قصداكي في وسطة

ندى : طب ماحنا فيها كلمي دينا انتي عارفة انها شغالة في شركة كبيرة واكيد هايرضوا يشغلوه

فريدة : لا بلاش دينا اخاف اقولها تقوم متعصبة عليا او تحدفلها دبشايتين

ندى : هههههههههههههه لالالا معتقدش خديها بس انتي على جنب وكلميها

فريدة : هاشوف ربنا يستر اقفل معاكي انا علشان في شغل جالي اوك

ندى: تمام اوك

...........................................................................................
 
 بعد مانزل محمد اعد يفكر هيعمل ايه مامته عندها حق فكل اللي قالته محمد بقي متلغبط وبقي مش عارف يعمل ايه قرر يكلم سلمى ويعترفلها بكل حاجة _____________________________________________________ 

فريدة قاعدة في مكتبها بتخلص شغل يرن تليفونها برقم غريب ترد

محمد:الو
 سلمي:الو مين 
محمد:انا محمد اخو فريدة
 سلمي:اهلا يا محمد خير فريدة جرلها حاجة
 محمد:لا فريدة محصلهاش حاجه انا كنت عايزك في حاجه مهمة
 سلمي:حاجة اية!؟
 محمد :ممكن تقبليني في الكافية 
سلمي:ا ة ممكن الساعه كام
 محمد:ياريت دلوقتي
 سلمي:خلاص اوك انا  هاحاول استاذن واجي
 محمد:مستنيكي سلام
..........................................................................................
 سلمى راحت لدينا المكتب
سلمى: دينا انا مطرة امشي دلوقتي 
دينا : ليه خير وبعدين تمشي دلوقتي ليه انتي لسه فاضلك ساعة
سلمى : سلمى معلش هابقى اقولك بعدين
وتخرج سلمى تجري على مكتب المدير تدخل
سلمى: صباح الخير
المدير: صباح النور اهلا باشمهندسة سلمى خير

سلمى : خير انشاء الله هو انا كنت عايزة استأذن حضرت اني امشي انا خلصت شغلي وكنت محتاجة امشي بدري بس علشان عندي مشوار مهم

المدير : خلاص تمام اتفضلي ده علشان انت بس محل ثقة
سلمى : شكرا جدا سيادة المدير بعد اذنك 
......................................................................................
تنزل سلمى وتركب عربيتها وتروح الكافيه
 تدخل تلاقي محمد مستنيها جوة

 راحتلة بسرعه وقلتله 
سلمي:خير يا محمد في ايه قلقتني
 محمد:متقلقيش انا عايز اعترفلك بحاجه بس الاول انتي عارفه ظروفنا كويس 
وقطعتة سلمي سلمي:محمد ظروف ايه انا وفريدة اصحاب من زمان وعمر الظروف مكانت عقبة بينا
 محمد:طمنتيني الله يطمنك
 سلمي:خير بقى
محمد:انا بحبك
 سلمي ( متفاجأة):محمد انت قلت اية
 محمد:قلت بحبك وبموت فيكي وظروفي هي عقبة حياتي سلمي:..........................................
محمد:ساكتة لية اضيقتي من كلامي 
سلمي: لا خالص انا بس مصدومة متفاجأة مش عارفة
 محمد: طبعا مكنتيش فكرة ان حد في مستوايا اللي اقل من مستواكي بكتييير يحبك
 سلمي:انت لية دايما تفكر في المستوي الاجتماعي بص للمستوي التعليمي مثلا محمد: طيب يعني انتي بتحبيني ولا لا
 سلمي:اممممممممممممممممممممم
 محمد:ها ردك اية؟
 سلمي:بفكر
 محمد:في ايه
 سلمي( بابتسامة) :فيك
 محمد ( بفرحة):بجد بجد فيا انا
 سلمي:اها
 محمد:يعني بتحبيني ولا لا
 سلمي:بحبك من زمان وبفكر فيك
 محمد:بجد انتي بتقولي بتحبيني انا انا
 سلمي ( بضحك):اه انت انت 
محمد:انا مش مصدق نفسي خالص

محمد قعد مع سلمى وحكالها كل اللي حصل وهي طلبت منه انه يرجع البيت

 سلمي تبص في ساعتها تلاقي الساعة 2 تقول:ينهار ابيض اختك زمنها ملطوعة في الشارع انا لازم امشي حالا
 محمد:هكلمك
 سلمي:اوك ________________________________________________

سلمى طلعت جري ركبت العربية و راحت لفريدة لاقيتها مستنية قدام باب البنك
 فريدة وهي بتركب:ايه ده يا سلمي دي مواعيد
 سلمي :لما تعرفي هتعذريني 
فريدة:قولي 
سلمي: تؤ لما نتقابل بيليل
 فريدة:انا مش هينفع اجي 
سلمي:ليه!؟
 فريدة: عشان محمد ساب البيت ومشي
 سلمي :متقلقيش هتروحي تلاقيه  هناك
 فريدة:وانتي عرفتي منين
 سلمي هبقي اقلك بليل 
فريدة اوك 
_____________________

ووصلت سلمي فريدة وروحت  اتصلت بالبنات ودخلتهم   في مكالمة جماعية
  
 سلمي:الو ازيكوا يا احلي بنات في الدنيا 
فريدة:تمام مع انك لسة موصلاني
 ندي:ايه يا بنات مش هنخرج ولا اية
 ياسمين:اشطة  بس بعد البرنامج يعني على الساعة 8.30
 دينا :اشطة نتقابل في الكافية بتاعنا
 سلمي:اوك سلام
 كلهم :سلام ______________________________________________________________

 واتقبلوا ال 5 بنات في الكافية سلمي:ازيكوا ازيكوا انا جاية اعيش عندكوا 
كلهم :ههههههههههههههههههههههههههههه
 دينا :هندخل ولا هنفضل اعدين كده علي الباب زي الشحاتين
 كلهم :يلا ودخلوا كلهم جوا الكافية
 فريدة:انا عايزة عصير فراولة 
سلمي:خلاص اندهي الجرسون
 فريدة:وانتوا تشربوا ايه
 كلهم :زيك 
وندهت فريدةعالجرسون بس حصل شئ غير متوقع

...........................................................................................
 ياتري ايه اللي حصل
انتظرونا الحلقة اللي جاية

السبت، 9 نوفمبر 2013

شلة بنات الحلقه 2

شلة بنات


الحلقة الثانية 
 

فريدة : انتو عايزين مني ايه
 حرامي 1: الا الا مالك كدة يا حلوة متروترة ليه ده حتى الجو حلو خالص
 فريدة : لو قربتوا مني هاضربكم
 حرامي 2: هه انتي هاتخوفينا بالشنطة دي طب تعالي
 شد الحرامي ايد فريدة و في اللحظة اللي شد فيها الحرامي ايد فريد ة ظهر شاب معاه عصاية بدأ يضرب فيهم وحاول ينقذ فريدة بس واحد منهم شد منه العصاية وضربوا على راسوا فا وقع عالارض وجريوا الحرامية
 فريدة بتحاول تفوقه فريدة: انت كويس 
 الشاب يتالم: اه متقلقيش انا كويس
 فريدة وهي بتعيط: ايه ده انت اتعورت انا اسفة
 الشاب: ولا يهمك بس انتي ايه اللي ممشيكي من هنا في وقت زي ده ؟
 فريدة : كنت مروحة وملقتش تاكسي
 الشاب : طب تعالي اشوفلك تاكسي
 فريدة: لا متتعبش نفسك انت اصلا لازم تروح المستشفى
 الشاب: مش مشكلة انا المهم تروحي دلوقتي كفاية اللي حصلك
 وقف الشاب تاكسي وركبها 
فريدة من الشباك: شكرا
 الشاب: العفو
.................................................................................
فتحت فريدة الباب واول مدخلت
 عبير:ايه ده يا فريدة هو ده اللي مش هتتاخري 
فريدة:انا اسفه يا ماما والله حصلتلي حاجه كبيره اوي والحمد لله عدت
 عبير:حاجه ايه ! 
فريدة:انا تعبانه اوي دلوقتي بكره ابقي احكيلك 
عبير :طيب يلا اطلعي نامي علشان شغلك
 فريدة:حاضر 
_____________________________________________________________ 
وفي كل بيت من بيوت فريد وسلمي وياسمين وندي كل واحده روحت 
ودخلت البيت اخدت دوش ونامت لاستعداد يوم جديد 
______________________________________________________________
 الساعة 7 الصبح كل واحدة قايمة بتجهز علشان الشغل
 .........................................................................................................
 ندى : صباح الخير يا بابا صباح الخير يا ماما
 اشرف وشيرين: صباح النور
 اشرف: انتي رايحة المستشفى انهاردة
 ندى : اه
 شيرين: وهاتروحي العيادة بليل
 ندى: اكيد 

شيرين: يا ريت تخلصي بدري انهاردة اصحابي جايين وتانت درية جاية وعايزاكي تقعدي معانا
 ندى: ماما انتي عارفة كويس اني ماليش في القعدات دي بس علشان خطرك هاجي واقعد معاكي
 شيرين: ماشي
 ندى : يلا سي يو علشان متاخرة
 شيرين واشرف : باي
 __________________________________________________ 
دينا : صباح الخير
 حسين: صباح النور 
قعدوا كلوا وهمام ساكتين وبعدين حسين اتكلم
 حسين: عاملة ايه في الشغل
 دينا: تمام كويس
 حسين : الحمد لله
 دينا : من امتى يعني وانت بتسالني على شغلي
 حسين : عادي يعني بطمن عليكي 
دينا وهي (قايمة علشان تمشي) : متخافش اطمن لو حتى فيه مشكلة انا بعرف ازاي احلها مش محتاجة حد يحلهالي انا اتاخرت جدا عالشركة سلام
 حسين باستغراب: سلام!
.............................................
 ياسمين في البيت بتفطر مع جدها
 ياسمين: الحمد لله اقوم انا بقى علشان اروح القناة
 عبد الحميد : انت لحقتي وبعدين قناة ايه انتي مش البرنامج الساعة 6 هاتروحي تعملي ايه الساعة 9 دلوقتي
 ياسمين: الله يا جدو مش لازم اروح اجهز ونشوف الاعداد واظبط موضوع الحلقة
 عبد الحميد ( بزعل) : ايوة بس انتي لسه قدامك كتير اقعدي معايا شوية
 ياسمين : معلش يا حبيبي انا هاجيلك بدري متساش تسمع الحلقة بليل وتقولي رايك
 عبد الحميد : ماشي خدي بالك من نفسك
 ياسمين : ماشي يا احلى جدو وانت كمان سلام 
ياسمين وهي ماشية افتكرت حاجة: اه ماتنساش تاخد الدوا
 ...................................... 
سلمي نزله من اوضتها وهي نازله علي السلم
 
 سلمي:صباح الخير يا مامي \صباح الخير يا بابي 
نبيل\حنان:صباح النور
 نبيل:اية رايحة الشغل 
سلمي: اه
 حنان:متتاخريش
 سلمي :حاضر انا هعدي علي فري بعد الشغل واشفها عشان متصلتش بيا انبارح 
 حنان و\نبيل:ماشي
 _______________________________ 
فريدة  واقفة قدام المراية بتعدل الطرحة علشان تنزل تروح البنك اللي شغالة فيه 
تليفونها رن . ردت
 سلمي:الو يا فري
 فريدة: الو يا سوسو عاملة ايه
سلمي: تمام انا  هعدي اخدك بعد الشغل

 فري:اوك ياريت
 سلمي: سلام 
 فريدة:سلام
 _____________________________ 
فريدة خارجة من اوضتهاسمعت زعيق في اوضة اخوها مع مامتها
 
 فريدة تدخل الاوضة
 فريدة : في ايه يا جماعة صوتكم عالي اوي
 عبير: عاجبك افعال اخوكي لاراضي يروح يشوف شغل ولا راضي حتى يشوف حد يشغله
 محمد (بزعيق): اعملك ايه مانا قولتلك اني لا لاقي وظيفة راضية تقبلني ولا لاقي وسطة اعمل ايه
 فريدة : خلاص يا جماعة صلوا عالنبي و اهدوا كدة وبعدين نشوف الحل 
عبير : حل ايه مانتي شايفة اخوكي وقال ايه بيحبلي واحدة وعايز يتجوزها وهايتجوزها ازاي انشاء الله ببركة دعا الوالدين
 محمد: لو سمحتي يا ماما متتكلميش في الموضوع ده انا مش محتاج حاجة من حد ومش محتاج حد يساعدني عالعموم انا سايبهالك مخضرة ابقى شوفيلك حد تاني اتخانقي معاه
 ونزل محمد ورزع الباب بعصبية
 _________________________________
- ياتري محمد هيعمل ايه مع مامته
___________________________
_______________________________
انتظرونا الحلقة القادمه